Můžete prodělat desetitísice i miliony

Pokud kdokoli prodává více obrazů najednou, může tak běžně prodělat i několik stovek tisíc korun. A to i za předpokladu, že hledá vhodného kupce tzv. „výběrovým řízením“, kdy odprodá pouze tomu sběrateli, který nabídne nejvyšší cenu, což zní sice logicky, ale bohužel téměř jistě prodávající stejně velmi prodělá, ať už proto, že ten, kdo nabídl nejvíce, je s ostatními domluven (dnes se většina sběratelů zná a umí se obtelefonovat a předem domluvit.

Když je na obzoru nějaká významná sbírka, nebo cenné výtvarné dílo), případně z nedostatku vědomostí kupujícího, nedostatku finančních prostředků kupujícího, ale hlavně proto, že údajný sběratel je v naprosté většině jen překupník, který si takto pouze a často vylepšuje svůj měsíční příjem, jelikož koupené starožitnosti obratem ruky prodá se značným ziskem dalšímu překupníkovi, případně tyto předměty prodává sám prostřednictvím aukčních síních apod.

Jsou známy případy, kdy tento překupník ukazuje prodávajícím dosažené ceny v katalogu, avšak téměř vždy se jedná o katalog několik let starý a tedy neaktuální, případně překupník ukazuje nový katalog, avšak liší se výtvarná technika (např. ukazuje dílo autora – akvarel), či vznik nebo rozměr díla. Desítky procent a tisíc mohou být rozdílem mezi velkým a malým obrazem, kdy většinou obecně platí vzorec, že z technik je nejlépe placen olej na plátně, velkých rozměrů.

Toho překupníci využívají při koupi uměleckých děl. Pokud nabízíte velký rozměr díla, zpravidla Vám ukážou v novém katalogu dílo tohoto autora podstatně menších rozměrů a tedy i ceny (a to je třeba ještě upozornit, že tato cena je téměř vždy cenou vyvolávací v aukci a konečná prodejní může být i desetinásobkem toho, co Vám překupník míní za obraz zaplatit).

Denní tisk je přesycen lákavými inzeráty, kdy údajní sběratelé nabízí i milióny za obrazy významných českých autorů. Mohu garantovat, že naprostá většina těchto inzerujících sběratelů dodává zakoupené obrazy a starožitnosti do aukčních prodejů, kde své investice znásobí někdy i stonásobkem! Případně jsou s podobným ziskem inzerujícími sběrateli odprodány přímo do velkých soukromých sbírek sběratelů z ČR a EU, kteří díky své časově velmi vytížené pracovní soukromé činnosti, ale především naprosté neznalosti v oboru umění a starožitnosti, kupují tyto předměty výhradně v kamenných galeriích a aukcích s přiloženým znaleckým posudkem.

Mohu Vám tyto své soukromé i obchodní kontakty doporučit, nebo mohu Vás doporučit těmto sběratelům, případně obchodníkům. Respektive sběratel poštovních známek občas narazí na koupi obrazů (které ho ale nezajímají, přesto je koupí, aby je později např. vyměnil za kvalitní a cennou poštovní známku) atd. Tak to funguje mezi sběrateli všude ve světě.

Za ta léta jsem si zvykl i na kuriózní nabídky jako např. ruční mandl, litinová vana, starý televizor, staré pivní láhve, budík z r. 1970 apod. Tyto předměty spadají spíše do sekce bazar, vetešnictví apod. Přesto Vám doporučuji nabídnout pro jistotu veškeré obrazy, i naprosté tzv. moderní mazanice. To samé platí o ostatních starožitnostech. Také malá a ošklivá věcička může mít hodnotu několika desítek tisíc korun.

To ale neplatí na litinové vany, šicí a psací stroje, gramofony, rádia a podobnou veteš. Než nějaký starý předmět vyhodíte nebo darujete, raději pořiďte jeho fotografii a zašlete ji na můj e-mail. Maximálně se může stát, že Vám neodpovím. To proto, že přijímám denně několik desítek nabídek, a také proto, že se vyjadřuji k cenám pouze v případě, že mám o tyto věci zájem.

Pokud tedy předměty budou spíše bazarové hodnoty, odpověď zásadně nesděluji především z časových důvodů, ale také proto, že pokud věc nekupuji, bylo by neseriózní, abych vyslovoval návrhy ceny na základě fotografií, leckdy velmi rozostřených a nečitelných (NĚKDY MUSÍM DENNĚ SHLÉDNOUT A POSOUDIT AŽ 300 FOTOGRAFIÍ NABÍZENÝCH PŘEDMĚTŮ, COŽ PŘEDSTAVUJE 3 – 5 HODIN MÉHO ČASU), proto doporučuji pořizovat fotografie digitálním fotoaparátem, nebo mobilem, který má patřičné rozlišení. Případně požádejte někoho, pro koho to není problém kvalitně vyfotit a také poslat fotografie na můj e-mail.

Doporučuji také v e-mailu sdělit Váš telefon a město nebo okres, kde bydlíte, abych zvážil, má-li smysl jezdit např. na Moravu pro jednu či dvě věci. Pokud bych si mohl vybrat, je pro mne jednodušší, ale hlavně rychlejší, Vás telefonicky kontaktovat, jak jsem již naznačil z časových důvodů.

Doporučuji Vám po odeslání nabídky e-mailem zkontrolovat odeslanou poštu. Jedině tak máte jistotu, že mi Vaše nabídka byla doručena (i když Vám např. systém píše, že zprávu nelze doručit). Dále doporučuji v případě většího množství fotek poslat mi je ve více e-mailech tak, aby vždy příloha nebyla větší jak 5 MB. V případě potíží s odesíláním e-mailu mne raději kontaktujte telefonicky.

Než mne kontaktujete telefonicky, sepište si předměty a autory obrazů, které chcete ohodnotit nebo prodat, ušetříte tak i několik desetikorun za telefon (máte-li předmětů opravdu hodně). U obrazů prosím rozměr malby, námět, autor, případné poškození a technika malby (olej, akvarel, kresba, grafika). Pokud mi odešlete e-mail a nebudu-li Vás do druhého dne kontaktovat telefonicky, mne prosím telefonicky kontaktujte.

« zpět